الفبای موفقیت

الفبای موفقیت 

 

الف- اشتیاق برای رسیدن به نهایت آرزو 

ب- بخشش برای تجلی روح و صیقل جسم 

پ- پویایی برای پیوستن به خروش حیات 

ت- تدبیر برای دیدن افق فرداها 

ث- ثبات برای ایستادن در برابر بازدارنده ها 

ج- جسارت برای ادامه زیستن 

چ- چاره اندیشی برای یافتن راهی در گرداب اشتباه 

ح- حق شناسی برای تزکیه نفس 

خ- خویشتن داری در برابر ناملایمات 

د- دور اندیشی برای تحول در زندگی 

ذ- ذکر گویی برای اخلاص عمل 

ر- رضایتمندی برای احساس شعف 

ز- زیرکی برای مغتنم شمردن فرصت ها 

ژ- ژرف بینی برای شکافتن علت ها 

س- سخاوت برای گشایش در کارها 

ش- شایستگی برای لبریز شدن در اوج 

ص- صداقت داشتن 

ض- ضرر را تحمل کردن 

ط- طهارت و پاک بودن در راهی که قدم برداشته ایم 

ظ- ظلم نکردن  

ع- عمل به دانسته ها 

غ- غیرت نسبت به اهداف 

ف- فکر بزرگ در سر داشتن 

ق- قدر شناسی نسبت به همه 

ک- کمال گرایی 

گ- گذشت 

ل- لزوم ایمان به قدرت لا یزال الهی 

م- مشکلات را شکلات دیدن 

ن- نداشتن ترس و هراس از تلاش 

و- وابسته پنداشتن موفقیت خود فقط به دو نفر:خدا و خودمان 

ه- هدف دقیق و مناسب داشتن 

ی- یافتن راه درست برای رسیدن به هدف 

هرگاه دیدید کسی به موفقیتی رسیده که شما نرسیده اید بدانید که او کارها و اقداماتی انجام داده که شما انجام نداده اید. 

 

 

تمرکز روی هدف{ روشهای ساده و کار آمد}

هفت کلید برای بهره وری بیشتر  

 

 

1- سختر کار کنید. 

2- سریع کار کنید. 

3- کارهای ارزشمندتر انجام دهید. 

4- کارهایی را که در آن مهارت دارید انجام دهید. 

5- کارها را دسته بندی کنید. 

6- کارها را ساده کنید. 

7- ساعات بیشتری کار کنید. 

 

هفت گام برای هدف گذاری  

  • مشخص کنید در هر زمینه از زندگیتان چه می خواهید. یعنی خواسته هایتان را شفاف کنید. 
  • خواسته هایتان را واضح و دقیق بنویسید. 
  • برای دسترسی به هدف هایتان مهلت تعیین کنید. 
  • یک لیست از کلیه اقداماتی که باید برای رسیدن به هدف خود انجام دهید تهیه کنید. 
  • لیست تهیه شده را به صورت برنامه ای تنظیم و اولویت بندی کنید. 
  • براساس برنامه تنظیم شده اقدام کنید. 
  • از همین امروز تصمیم بگیرید هر روز برای نزدیک تر شدن به هدف اصلی کاری بکنید.
  • رازهای سرزمین من

    پیشینه دریانوردی در ایران 

     

    خلیج فارس اولین دریایی است که بشر از آن سواری گرفته است . ایرانیان امپراتوری افسانه ای دریایی شان را از همین خلیج شروع کرده اند. 

     

    صنعت دریانوردی امروز دنیا مدیون ما ایرانی هاست. خیلی ها اولین قوم دریانورد را قبطیان اجداد مصریان قدیم می دانند. اما مورخان در کتاب ها یشان نوشته اند که قبطیان وقتی ایرانیان را برای اولین بار سوار بر آب دیدند از تعجب خشکشان زد. فردوسیدر شاهنامه اش اولین سازنده کشتی را جمشید جم می داند. زمانی که اروپاییان در کشتی ها یشان از وسایل پیش پا افتاده استفاده می کردند و برای رسیدن به ساحل کلاغ هایی را که دور وبر کشتی ها یشان می پلکیدند دنبال می کردند داخل کشتی ایرانیان می شد انواع و اقسام وسایل پیشرفته دریانوردی را پیدا کرد. مانند قطب نما و عمق سنج . انها حتی تقویم دریایی داشتند. ما ایرانی ها رمز وراز سواری گرفتن از موج های نا آرام دریاها و اقیانوس هارا به خوبی می دانستیم. 

     

    اولین سند 

     

    قدیمی ترین سند دریایی جهان را دو باستان شناس فرانسوی با کنار زدن خاک تپه های چغامیش به دست آوردند. سواران این شناور لگنی شکل ثابت کرده اند که ایرانیان حداقل شش هزار سال پیش کشتیرانی می کرده اند. سواران این قایق که در واقع تصویر یک مهر استوانه ای سنگی هستند راه دور و پر مخاطره ای را در پیش دارند. بزی که یکی از جاشوها مسئول نگهداری از آن است قرار است قوت این سفر باشد. تا همین چند سال پیش قایق هایی که مسیری طولانی در پیش داشتند چند تایی گاو و گوسفند همراه می بردند تا یکی یکی آنها را سر ببرند و شکمشان را با آنها سیر کنند. 

    سند دیگر یک سکه از دوره هخامنشی مربوط به زمان اردشیر سوم است. در یک روی این سکه تصاویر ناوگان دریایی هخامنشیان را می توان دید.  

     

    اختراعات دریایی ایرانیان 

     

    1- سکان: ادوارد توماس انگلیسی مخترع سکان را ایرانیان می داند. کشتی های عرب ها با کمک ایرانیان سکان دار شد. 

    2- فانوس دریایی: اولین فانوس که در ارتفاع چهل متری قرار داشت ودر بالای آتشی روشن گذاشته می شد در زمان داریوش ساخته شد. اسکندر مقدونی در خاطراتش با تحسین از فانوس های دریایی ایران یاد می کند. 

    3- قطب نما: در اولین قطب نماها کلماتی قدیمی عربی با ریشه فارسی وجود دارد. مثل قطب الجاه و مطلع التیر و مطلع السبار که ریشه در کلمات گاه *تیرو سربار دارند واما دوم اینکه قطب نماها را به سی و دو قسمت تقسیم می کردند و هر قسمت را یک خن می گفتند که از کلمه فارسی خانه مشتق شده بود . حیاتی ترین اسباب دریانوردی را هم ایرانیان به دریانوردان جهان هدیه کردند. 

    راه نامه:ایرانیان اولین مدمانی بودند که دانش و تجارب دریاییشان را در دفترهایی ثبت کردند تا راهنمایی دیگر ناخداها باشد.  

    5- کشتی ساحلی: این کشتی ها به راحتی سپاهیان اسب و اسباب رزم را در ساحل پیاده می کردند. این کشتی ها نمونه کهن لندینگ کرافت های امروزی بودند. 

    6- عملیات تفنگداران دریایی : سپاه داریوش و خشایارشا سربازانی داشتند که هم در خشکی و هم در آب به نبرد می پرداختند. آنها غواصانی بودند که طناب لنگر کشتی دشمن را می بریدند بدنه کشتی دشمن را سوراخ می کردند و در ایجاد تاسیسات دفاعی بنادر مهارت داشتند. 

    7-تقویم دریایی: دیانوردان ایرانی سال را به سه فصل صد روزه و یک فصل پر تلاطم شصت و پنج روزه تقسیم کرده بودند. صد روز اول بها دریایی به حساب می آمد و دوره آرامش دریا بود.  

     این دوره مناسب ترین فصل برای سفرهای دریایی بود . اما شصت و پنج روز آخر سال دوره ناسازگاری دریا با دریانوردان بود. سال دریایی از مرداد ماه شروع می شده است. 

    8- عمق سنج: باز هم ایرانیان بودند که برای تعیین عمق آب دریا سوند را اختراع کردند. سوند وسیله ای شبیه شاغول بنایی بود که ازیک قطعه فلز سنگین و ریسمانی محکم و نازک تشکیل شده بود. سوند را سندباد ناخدای ایرانی اختراع کرده است.